Ortodonta dla dorosłych – wszystko, co warto wiedzieć

Kiedy mówimy o ortodoncie, najczęściej myślimy o dzieciach, które mają problemy ze swoimi zębami. Trzeba jednak pamiętać, że również dorośli bardzo często borykają się z różnymi wadami zgryzu. Nieprawidłowości w obrębie jamy ustnej i twarzoczaszki absolutnie nie można lekceważyć. Nieleczone wady często znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie i najprostsze czynności, np. jedzenie czy mówienie. Jeżeli osoba dorosła odczuwa dyskomfort np. podczas mówienia, ma problemy z wypowiadaniem niektórych dźwięków, lub zauważy krzywizny zębów, powinna skonsultować się ze specjalistą. Ortodonta w Warszawie to specjalista, który pomoże w zdiagnozowaniu i leczeniu każdej wady zgryzu.

Ortodonta w Warszawie

Objawy, które mogą wskazywać na wady zgryzu

Objawy, które mogą wskazywać na bardziej lub mniej poważne wady zgryzu, są bardzo podobne zarówno u dorosłych i u dzieci. Warto znać te objawy!

• Nadmierna stłoczenie zębów – Twoje zęby nachodzą na siebie, ponieważ nie mają miejsca? Odczuwasz trudności z wyczyszczeniem szpar między zębami? W takim razie bardzo prawdopodobne, że cierpisz na stłoczenie zębów. Dobry ortodonta w Warszawie może Ci pomóc!
  • Zbyt duże szpary między zębami – jeżeli masz zbyt duże szpary pomiędzy zębami i przeszkadza Ci to lub po prostu wygląda nieestetycznie, warto wybrać się do ortodonty.
  • Asymetria uśmiechu – Twój uśmiech nie jest asymetryczny? To jeden z częstych objawów wskazujących na wady zgryzu.
  • Trudności z wymową niektórych słów lub dźwięków – czujesz dyskomfort podczas mówienia? Wydaje Ci się, że coś utrudnia Ci wydawanie niektórych dźwięków? To również może wskazywać na wadę zgryzu.
  • Zachodzenie na siebie zębów – jeśli zęby górne zachodzą bardzo mocno na zęby dolne, może to sugerować na zgryz głęboki. Jeżeli łuk górny zachodzi na łuk dolny, może to oznaczać wadę przodozgryzu. Z kolei, jeżeli zęby dolne zachodzą na zęby górne, może okazać się, że to wada zgryzu krzyżowego. Ortodonta w Warszawie, po obejrzeniu uzębienia postawi właściwą diagnozę, dlatego koniecznie warto się do niego wybrać.

Skąd biorą się wady zgryzu? Dobry ortodonta podpowiada!

Wady zgryzu najczęściej pojawiają się w dzieciństwie. Ale nie tylko. Niektóre wady są genetyczne, a zatem już się z nimi rodzimy. Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom wad zgryzu.

Dobry ortodonta

• Poród kleszczowy – podczas trudnych porodów, może dojść do zniekształceń w obrębie twarzoczaszki.
  • Nieprawidłowe układanie maluszka do snu – należy pamiętać o tym, że jeżeli kładziemy dziecko do snu na boku, to zarówno głowa jak i szyja powinny być lekko uniesione.
  • Ssanie kciuka – jedna z najczęstszych przyczyn wad zgryzu u dzieci. Przy podjęciu odpowiedniego leczenia, a przede wszystkim oduczenia dziecka złych nawyków, wady można szybko wyeliminować.
  • Nieodpowiednio dobrany smoczek – najbardziej niekorzystne są smoczki o wydłużonym kształcie.
  • Niewłaściwe przystawianie do piersi – pierś powinna być podawana dziecku pod kątem 45 stopni. Jeżeli karminie odbywa się na leżąco, maluch narażony jest na tyłozgryz.
Jak widać, wiele przyczyn wad zgryzu łączymy z wiekiem niemowlęcym. Nieprawidłowy rozwój poszczególnych zębów, może jednak nastąpić również później, np. podczas wymiany zębów mlecznych na zęby stałe. Zaburzenia wzrostu zębów i asymetrię powinno się jak najszybciej niwelować – dobry ortodonta w Warszawie może w tym pomóc!

Uwaga! Nieleczone wady zgryzu utrudniają odpowiednią higienę zębów, co prowadzi do ich osłabienia i powstawania ubytków. Wady zgryzu powodują również zaburzenia procesu żucia, często są przyczyną niewyraźnego wypowiadania niektórych dźwięków. W niektórych przypadkach utrudniają także oddychanie. To jednak nadal nie wszystko! Wady uzębienia mogą być również przyczyną dolegliwości bólowych w obrębie szyi i stawów skroniowo – żuchwowych. Nie bój się wizyty u specjalisty – dobry ortodonta pomoże Ci rozwiązać problem!

Ortodonta w Warszawie a leczenie wad zgryzu u dorosłych

Leczenie wad zgryzu jest często długotrwałe i wiąże się z założeniem specjalnego aparatu ortodontycznego. Aparaty na zęby dzielimy na aparaty ruchome i stałe, przy czym, osobom dorosłym poleca się aparaty stałe. Obecnie wybór aparatów jest bardzo duży!

Rodzaje aparatów stałych:

• Aparat na zęby kryształowy – polecany przede wszystkim tym, którzy chcą, aby ich aparat był niemal niewidoczny. Kryształowy aparat na zęby charakteryzuje się elegancją, zwłaszcza dzięki przezroczystemu kryształowi, z którego wykonane są zamki.
  • Aparat na zęby porcelanowy – rozwiązanie dla osób, które nie chcą, aby aparat rzucał się w oczy. Aparat na zęby porcelanowy posiada porcelanowe zamki, a na łuku umieszczone są przezroczyste gumki.
  • Aparat na zęby metalowy – bardzo często wybierany przez osoby młode, które chcą, aby aparat był widoczny. Aparat na zęby metalowy może być traktowany jako biżuteria, poprzez zastosowanie kolorowych ligatur.
  • Aparat na zęby tytanowy – idealny wybór dla alergików! Wykazuje wysoką biokompatybilność i nie zawiera niklu.

aparat na zęby

Nie zawsze jednak aparat ortodontyczny jest w stanie pomóc pacjentowi. W przypadkach wad bardzo zaawansowanych o podłożu genetycznym, stosowane jest również leczenie chirurgiczne. Dobry ortodonta w Warszawie podejmie się nawet najtrudniejszych zadań, dlatego nie warto bać się wizyty u specjalisty!

Decydując się na założenie aparatu, stajesz na dobrej drodze do wyeliminowania wady i poprawy jakości życia. Warto poświęcić kilka chwil, aby znaleźć dobrego lekarza – dobry ortodonta w Warszawie doradzi i pomoże na każdym etapie leczenia!